مي خواهم درباره يك بخش بسيار مهم در صنعت عكاسي در دنیا صحبت كنم به اسم علمي ( Real Estate photography ) اين نوع عكاسي يكي از پول سازترين و پرکاربردترین شاخه ها در عكاسي است. البته اين بخش با عكاسي Architecture و معماری كمي تفاوت دارد و همچنین توجه بیشتری به نشان دادن جزئیات و دکوراسیون داخلی دارد. در اين نوع عكاسي هدف از تصوير، نشان دادن اجزاء ساختمان و يا خانه به زيباترين شكل ممكن است.
پس اجزاء و زيبايي، 2 اصل مهم در این نوع عکاسی است. حال به نكته اول مي پردازيم که منظور از اجزاء يعني چه؟ از لحاظ تكنيكي هر گاه شما از ساختماني و يا خانه اي عكاسي كنيد كه همه چيز در عكس نمايان باشد، يعني نقطه تاريك و يا بيش از حد روشن در عكس وجود نداشته باشد شما به هدف خود كه نشان دادن همه چيز است رسيده ايد. موضوع مهم دیگر در این نوع عکاسی همان استفاده از HDR يا High Dynamic Range ميباشد. (البته نه به همان شكل و افكتهايي كه تا كنون ديده ايد). براي اين بخش احتياج به سه پايه سنگين و حرفه ای، ريموت كنترل و نهايتا يك فلش سبك و يا اسپيد لايت و در بعضی مواقع به فلش های پرتابل نیاز داريد. بخش دوم نشان دادن زيبايي است به اين معني كه شما از هر وسيله و ابزار و امكاناتي بايد استفاده كنيد تا محل را به زيباترين حالت ممكن نشان دهيد. يكي از مهمترين نكات در اين بخش زمان عكسبرداري است. بهترين زمان عكسبرداري بين ٨ تا ١٠ صبح و ٤٠ دقيقه قبل از غروب خورشيد است. البته این زمان مناسب با توجه به نوع ساختمان و شرایط می تواند متفاوت باشد.
متاسفانه اين بخش در ايران به بدترين نوع خود انجام ميشود و اكثر عكاسان يا كارفرمايان فكر ميكنند چون دوربين دارند و عكاسي ميكنند پس حتما در اين بخش هم موفق هستند و گاها خيلي از عكاسان آتلیه را با اين بخش اشتباه گرفته و نتيجه كار را فاجعه رقم ميزنند. يكي ديگر از بدترين اقداماتي كه در ايران درباره اين نوع عكاسي مي شود، برداشت بسيار بسيار غلط از HDR است كه در خروجي نهايي از افكتهاي اغراق آميز و غير طبيعي HDR استفاده ميكنند.
مهمترين نكته در اين بخش صاف و يك دست بودن نور و متريال ها در خروجي نهايي است كه بايد بسيار مورد توجه قرار بگيرد. نكته مهم بعدي گرفتن بيش از پنج عكس از يك زاويه با درجه های نوري متفاوت بدون جابجايي و تكان دادن دوربين است که در زمان پست پروداکت بشود با تلفیق آنها به نتیجه دلخواه رسید. نكته آخر اينكه نبايد در هيچ كدام از عكسهاي شما انسان و يا موجود زنده اي باشد، اگر در عكس شما انسان وجود داشته باشه عكس شما نمونه اي از تصاوير Life style خواهد شد.
نمونه هایي از عكسهاي استاندارد در اين بخش را در زیر می توانید ببینید:
The Blog
منبع: کانال علیرضا نصرتی
عکاسی تبلیغاتی خود شاخه بسیار جذابی از عکاسی است که عکاس از محصولات، تولیدات و خدمات افراد یا شرکت ها، عکسبرداری میکند. در این شاخه عکاس جزییات و احساسات یک محصول را با اغراق فراوان و پردازشهای بسیار به کاربر نمایش میدهد و اغلب در فضاهای بسته و یا یک استودیو صورت میگیرد. به طور کلی عکاسی تبلیغاتی در ترویج کسبوکار نقشی کلیدی ایفا میکند.
این در حالی است که عکاسی صنعتی آمار و جذابیتهای یک محصول را به نمایش میگذارد و در واقع شاخهای از عکاسی است که عکاس تصاویری دقیق، کامل و با کیفیت از محصول یا پروداکت به نمایش میگذارد و بیشتر در فضاهای باز و کارخانهها انجام میشود. این شاخه از عکاسی با استفاده از تجهیزات مناسب، فضا و انتخاب نورهای دقیق و کامل سعی بر آن دارد تا حد امکان نمای کاملی را از کالا ارائه دهد و تصویری با کیفیت و دقیق از آن ثبت کند. به طور کل هدف از این نوع عکاسی نمایش کامل و واضح کالا از زوایای مختلف است.
عکسهای صنعتی خوب، عکسهایی هستند که براحتی با بیننده ارتباط برقرار میکنند و به اصطلاح با بیننده حرف میزنند. عکاسی از هر موضوعی که در خدمت معرفی، تبلیغ و یا فروش تولیدات یا کالائی باشد، عکاسی صنعتی- تبلیغاتی محسوب میشود. تمامی مواد غذایی، هر گونه وسایل زندگی، انواع مبلمان و ماشین چه با حضور مدل باشد یا نه در زمره عکس تبلیغاتی است. کارخانههای صنعتی و فنی به همراه خطوط تولید آنها نیز در مراحل و زوایای مختلف عکاسی صنعتی محسوب میشوند. معمولاً سفارشدهندههای این نوع عکاسی هم شامل روابط عمومی و سازمانهای تبلیغاتی، ارگانهای دولتی، صاحبان صنایع، بخشهای اقتصادی و بازرگانی و در ضمن گرافیستها و طراحان صنعتی- هنری، همه و همه از جمله سفارش دهندهگان و علاقمندان عکاسی صنعتی- تبلیغاتی هستند.
هدف عکاسی تبلیغاتی و صنعتی
هدف از عکاسی تبلیغاتی نه تنها فقط معرفی کالا نیست بلکه تشویق و جذب مشتری به استفاده از پروداکت و خرید محصول است. به بیان سادهتر عکاسی تبلیغاتی باید همانند یک تیزر تبلیغاتی، بیننده را به خرید کالا ترغیب کند. این شاخه از عکاسی ضمن اینکه باید تمام خصوصیات یک عکس صنعتی را در خود داشته باشد، مولفههای مهم دیگر را نیز مورد توجه قرار میدهد. کاربرد عکاسی صنعتی بیشتر به منظور برند کردن و معرفی کالا و یا یک نام است. در واقع این نوع عکاسی از محصول به امری مهم و ضروری مبدل شده است که کارخانجات جهت تبلیغات و بالا بردن فروش محصولات خود از آن استفاده مینمایند. میدان عمل عکاسی صنعتی بسیار وسیع است چرا که تنوع محصول و خدماتی که درکشور سازنده مصرف و یا صادر شدن آن به دیگر کشورهای جهان را مطرح نماید. عکاسی صنعتی هدفی را دنبال میکند که میل به برقراری ارتباط دارد و به طور خلاصه مرکز توجهش صنعت است. وظیفه عکاسی صنعتی این است که موضوع جلوه و نمای بهتری نسبت به موضوع های مشابه داشته باشد و در مسلما باید عکسهایی تولید شود که توجه بیننده را جلب کنند و در رقابت پیروز شوند.
همانطور که می دانید نشنال جئوگرافیک از مجله های معبر عکاسی است که گلچینی از عکس هایی از سرتاسر جهان را شامل می شود. ما هر از چند گاهی سعی میکنیم تعدادی از این عکس ها را برای شما در این وبلاگ نمایش دهیم امیدوارم که از دیدن عکس ها لذت ببرید.
منبع: کانال علیرضا نصرتی
دنیای تبلیغات همیشه پر از ایده های نوین بوده. در عکاسی تبلیغاتی بدون ایده به هیچ عنوان نمی توانیم کاری را پیش ببریم. در عکاسی صنعتی فقط نمایش دقیق محصولات مهم می شود ولی در عکاسی تبلیغاتی ایده حرف اول را می زند.
در این پست می خواهیم چند پوستر تبلیغاتی را شرح دهیم و ببینیم ایده های آنها چیست؛
قبلا تعدادی از کمپینهای مربوط به کودکان در کانال منتشر شده است، در بیشتر آنها خود کودکان حضور دارند و البته این ایراد محسوب نمی شود. اگر چه سخت است اما می توانیم از عناصر و المانهای تکراری استفاده کنیم به شرطی که معنای نو و جدیدی از آنها بیرون بکشیم. به بیان دیگر همه قصه ها گفته شده اند اما ما همچنان این شانس را داریم که این قصه های تکراری را با لحن، لهجه و سبک خودمان دوباره تعریف کنیم و ارتباط موثری با مخاطبانمان برقرار سازیم.
?سالهاست که در فیلمهای هندی آدم خوبها آدم بدها را نابود می کنند و عاشق و معشوق به هم می رسند، چیزی که مردم هند را همچنان به سینما می کشاند، این قصه تکراری نیست، مسیری است که ادم خوبها طی می کنند تا به پیروزی برسند. اگرچه نتیجه از پیش مشخص است، اما چگونگی رسیدن به نتیجه برای مردم جذاب است.
?اما کمپینی که می بینید، با نمونه های مشابه ای که تا کنون دیده ایم فرق دارد، در این کمپین برای نشان دادن درد و رنج کودکانی که قربانی آزار جسمی و جنسی شده اند، از چهره خود کودکان استفاده نشده، بلکه برای انتقال مفهوم، عناصر جدیدی به کار رفته اند. در این آگهی ها به شکل خلاقانه ای با نشان دادن پشت و روی لباس کودکان، تضاد و تفاوت بیرون و درون کودکان قربانی به تصویر کشیده شده است. این کمپین که توسط یونیسف منتشر شده سعی دارد به والدین هشدار بدهد که ظاهر شاد و سالم کودکان قربانی، ملاک درستی برای سنجش سلامتی روح و روان کودکان نبوده و عمق آسیبی که کودکان بخاطر ازار و اذیت جنسی دیده اند، به راحتی قابل مشاهده نیست.
?ظاهر زیبا و رنگارنگ و دوخت منظم و شیک روی لباس کودکان را ما می شناسیم و از دوخت کج، زشت و نامرتب پشت لباسها هم اطلاع داریم، چون بارها هنگام پوشیدن لباس آنها را دیده ایم. این کمپین به زیبایی توانسته تفاوت و تضاد پشت و روی لباس را به جسم و روان کودکان ارجاع دهد و پیام خود را به راحتی به ما منتقل نماید.
?یک کمپین تبلیغاتی باید بتواند به سادگی و بدون لکنت، حرفش را بزند و پیامش را منتقل کند این یک اصل است، اما در بسیاری از کمپینهای تبلیغاتی ایران خلاف آن عمل می شود. خیلی از اژانسهای ایرانی ابهام را با ایهام اشتباه می گیرند. این روزها ثقیل و سنگین حرف زدن، نشانه روشنفکر بودن و مبهم و نامفهوم حرف زدن، نشانه آرتیست بودن است!
اما این اداها هیچ جایگاهی در تبلیغات خلاقانه ندارد، در تبلیغات تمام امکانات تصویری و شنیداری، در جهت برقراری ارتباط با مخاطب و انتقال پیام به است و هر چیزی که این روند را سخت کند نه تنها روشنفکرانه، هنرمندانه و خلاقانه نیست بلکه خلاف فلسفه ای است که تبلیغات بخاطر آن به وجود آمده، تبلیغات باید باعث فروش شود، تبلیغات دلیل دیگری ندارد.