عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی را می توان یکی از تخصصی ترین رشته های عکاسی در نظر گرفت که در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. شاخة عکاسی صنعتی در کنار عکاسی تبلیغاتی، یکی از مهم ترین انواع عکاسی برای تولیدکنندگان محصولات صنعتی است. عکاسی صنعتی با تلفیق دانش تکنیکی عکاسی و هنر، تصویری با کیفیت از محصولات صنعتی تولید کنندگان ارائه می دهد. عکاس صنعتی اصولا باید از دانش روز و تجهیزات آگاهی داشته باشد و ابزار و لوازم لازم را برای نورپردازی  و تهیة تصویری بهتر از محصولات فراهم کند. برخلاف عکاسی تبلیغاتی، عکاسی صنعتی به دنبال ثبت تصویری اغواگرانه از محصول نیست بلکه اساسا در پی آن است تا محصولات صنعتی و تجهیزات کارخانه ها و محیط های صنعتی را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد تا مخاطب بتواند به درستی از نحوة کارکرد تجهیزات صنعتی مطلع شود.

به این منظور عکاسی صنعتی با کنار هم قرار دادن دانش و تجهیزات مورد نیاز، در حقیقت رشته ای تخصصی است که نیاز به دانش و مهارت کافی دارد. عکاس صنعتی باید با شناخت انواع مواد و متریال، مناسب ترین تجهیزات را برای ثبت تصویری گویا از محصولات به کار بگیرد. متاسفانه امروزه تولیدکنندگان و کارآفرینان به منظور کاهش هزینه های عکاسی کار را به افراد نابلد و بی تجربه می سپارند، غافل از اینکه عکاسی صنعتی یکی از زمینه های به شدت تخصصی و حرفه ای است و از عهدة عکاسان دیگر بر نمی آید. و صرف هزینه در عکاسی صنعتی برای تولیدکنندگان نوعی سرمایه گذاری است که به فروش بهتر محصولات کمک می کند.

تجهیزات مختلفی که در زمینة عکاسی صنعتی به کار گرفته می شود، شامل تجهیزات نورپردازی، مثل انواع فلاش های پورتابل و اکسترنال است. فلاش های پورتابل امکان عکاسی از کارخانه ها و فضاهای صنعتی و عکاسی از کارگاه ها را فراهم می کند. علاوه بر آن عکاس صنعتی باید تخصص لازم را در نحوة بکار گیری تجهیزات دیگر عکاسی، مثل دوربینهای فول فریم و لارج فرمت را دارا باشد. از دیگر تجهیزاتی که برای عکاسی از کارخانه مورد استفاده قرار می گیرد، هلی شات است. عکاس صنعتی می تواند به کمک هلی شات، که از طریق کنترل از راه دور هدایت می شود، عکس های خوب و گویای را از فضای کارخانه و فضاهای صنعتی و کارگاهی از زاویة بالا ارائه دهد. یکی دیگر از تجهیزات مهم در زمینة عکاسی صنعتی، ابزار کالر چارت است. این وسیله در هنگام عکسبرداری از محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و عکاس صنعتی به کمک ان می تواند رنگ درستی از محصول را در عکس نهایی ارائه کند.

نحوة نورپردازی و استفادة صحیح از اکسسوری در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، مهم ترین بخش این رشته است. دقت در نورپردازی و عدم تعجیل در این زمینه به شدت بر نتیجة نهایی تاثیر خواهد داشت. ویرایش و ادیت تصویر در کامپیوتر نیز بخش مهمی از روند عکاسی صنعتی است. یک عکس صنعتی خوب هرگز قبل از ادیت نهایی به نمایش در نمی آید، البته این ویرایش به اندازهای است که ویژگی های محصول مخدوش نشود بلکه کیفیت و مشخصه های آن به خوبی بروز پیدا کند.

از دیگر تجهیزاتی که مورد نیاز هر عکاس صنعتی حرفه ای است، داشتن مجموعه ای کامل از لنزهای مختلف است. لنزهای واید و تله زوم و فیکس، تا در شرایط مورد نیاز از آنها استفاده کند. داشتن دامنة وسیعی از لنزها به عکاس صنعتی این امکان را می دهد تا به نتایج قابل قبول دست پیدا کند. به طور مثال یک لنز ماکرو با کیفیت، باعث می شود تا ثبت تمامی جزئیات محصول ممکن شود؛ همچنین لنزهای واید در عکاسی کارخانه و عکاسی معماری به شدت پرکاربرد خواهند بود. داشتن یک لنز نرمال پرایم بدیهی ترین حالت ممکن است، این لنز، موجب ثبت طبیعی ترین شکل ممکن از محصول میشود. لنزهای تیلت شیفت نیز یکی دیگر از تجهیزاتی است که در زمینة عکاسی معماری و عکاسی از محصولاتی نظیر میز و صندلی می تواند منجر به نتیجه ای کاملا تخصصی شود. این لنزها بعد سوم اشیا را حذف کرده و عکسی تبلیغاتی تر ارائه می دهند.

در کنار تمامی موارد ذکر شده، مهم ترین ویژگی یک عکاس صنعتی، داشتن مهارت و تجربة کافی است. تجربة عکاسی از کارخانه ها و عکاسی از فضاهای صنعتی، و عکاسی از محصولات صنعتی و دستگاه ها و ماشین آلات، زمینه ساز عرضة کاری تخصصی است. همانطور که گفته شد، عکاسی صنعتی رشته ای تخصصی است که سپردن آن به دست عکاسان بی تجربه، نتیجة مورد نظر را در پی نخواهد داشت. عکاسی صنعتی از ماشین آلات و خط تولید کارخانه ها، کاری سنگین است و به سادگی قابل اجرا نیست، و باید توسط تیمی حرفه ای و به سرپرستی یک عکاس صنعتی با تجربه و کارآزموده اجرا شود.

چالش های عکاسی صنعتی بسیار پیچیده تر از شاخه های دیگر عکاسی است؛ به طور مثال هر متریالی شیوة متفاوتی از عکاسی را می طلبد، تا بتوان عکس بهتری ثبت کرد. برای مثال در مورد اشیا براق نیازمند نورهایی نرم و سافت خواهیم بود و همچنین باید از انعکاس اجسام بر روی محصول جلوگیری شود.

تولید داخلی به شدت به عکاسی صنعتی وابسته است؛ و در کشورهای صنعتی که صنایع فعال و تولید کننده دارد، عکاسی صنعتی، رشته ای پویاتر خواهد بود. متقابلا عکاسی صنعتی نیز به شدت به تولیدات داخلی و اقتصاد پویا وابسته است.

عکاسی صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *