عکاسی مبلمان همراه با نمونه

عکاسی مبلمان یکی از پر چالش ترین شاخه های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است و این را به خاطر داشته باشیم که عکس را در یک لحظه می شود دید. در واقع برگ برنده این رسانه همین یک لحظه دیده شدن است. زیرا برای تسخیر همین یک لحظه، ساعت ها و سال ها کار و ممارست عکاس نهفته است. مبلمان که در این چند سال اخیر به یک صنعت صددرصد داخلی تبدیل شده است مهم ترین رسانه اش عکاسی است. و عکاسی درست از این محصول اولین قدم در دیده شدن است. عکاسی مبلمان کاری سخت و در عین حال لذت بخش است که نکات زیادی در رابطه با آن باید رعایت کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

عکاسی مبلمان

در عکاسی مبلمان موارد زیادی را باید رعایت کرد که در زیر به چند مورد از اصول اساسی در این زمینه اشاره خواهم کرد.

نورپردازی در عکاسی مبلمان

نورپردازی مهم ترین قسمت شاخه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است. و در عکاسی مبلمان این اصل به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. به این دلیل که نورپردازی درست می تواند تمام جزئیات یک مبلمان را به نمایش گذارد و از آنجایی که جزئیات برای خریدار بسیار مهم است باعث ترغیب خریدار می شود. شناخت نورپر اولین درسی است که یک عکاس باید یاد بگیرد و استفاده از نورهای استودیویی و نورپردازی درست به شیوه ای که باعث شود بافت متریال را نمایش دهد بسیار کارآمد خواهد بود.

در نورپردازی مبلمان گاهی مجبور خواهید بود از تلفیق نورهای استودیویی (نورهای فلش) و نورهای محیط و گاهی هم از اسپیدلایت ها بهره جست. در این زمینه باید توجه بسیاری به کلوین نور بکنیم چرا که کلوین نورهای فلش با نور آمبیانس متفاوت است و بدست آوردن هماهنگی بین آنها تجربه بالایی را می طلبد. برای تلفیق نور فلش با نور محیط لازم است از سرعت های پایین شاتر استفاده کرد چرا که قدرت نورهای محیط پایین تر از نورهای فلاش است.

نکته مهم دیگر اینکه در مبلمان رنگ ها بسیار مهم هستند و نورپردازی اشتباه باعث می شود رنگ ها را درست نشان ندهد و خریدار را به اشتباه بیندازد. در نورپردازی مبلمان مخصوصا وقتی قرار است محصولی به منظور فروش اینترنتی یا کاتالوگ عکاسی شود حتما به واقعت وفادار باشید و سعی کنید رنگ ها را مثل خود محصول به نمایش گذارید.

عکاسی مبلمان چرمی

چیدمان

چیدمان مبلمان هم بخش مهمی از روند عکاسی است که باید توجه بسیاری به آن کنید. چیدمان برای عکاسی بسیار متفاوت تر از چیدمان برای منزل یا نمایشگاه است. بلکه چیدمان مبلمان باید به گونه ای باید که شما بتوانید بهترین زاویه را از آن دربیاورید و عکسی کامل و گویا بگیرید تا بیننده بتواند در یک لحظه تمامی خصوصیات مبل را ببیند.

در طراحی 3D مبلمان مشکل چیدمان و زاویه نداریم چرا که اول مبلمان طراحی می شود و بعدا در فضای نرم افزار چیدمان می شود و قابلیت تغییر را دارد ولی در عکاسی ما با این محدودیت رو به رو هستیم که پس از عکاسی نمی توانیم هیچ تغییری در چیدمان یا زاویه ایجاد کنیم پس در زمان عکاسی با توجه به فضا، بهترین زاویه و چیدمان را انتخاب کنید.

حتی گاهی لازم است در یک فریم عکس پشت مبلمان را هم نمایش دهید تا خریدار بتواند اشراف کامل بر محصول مورد نظر داشته باشد.

عکاسی مبلمان چرم

اصول رنگ شناسی در عکاسی مبلمان چیست؟

همانطور که در قسمت نورپردازی گفتیم رنگ و متریال از وجه های مهم مبلمان هستند و تولید کنندگان به شدت تاکید زیادی بر این موارد دارند. هیچ کدام از ما دوست نداریم خرید اینترنتی داشته باشیم و بعد از دریافت محصول متوجه بشیم که رنگ محصول خریداری شده با عکس متفاوت است. این می تواند یکی از بدترین تجربه های خرید اینترنتی یا غیرحضوری باشد. پس به رنگ وفادار باشد مخصوصا در مبلمان که ما بر اساس رنگ خریداری میکنیم.

دانستن اصول رنگ شناسی از آنجایی مهم می شود که ما باید این مبلمان را در فضایی بر اساس رنگ آن چیدمان کنیم و بعد از آن عکاسی کنیم. یکی از وظایف رنگ ایجاد هماهنگی بین فضا و مبلمان است پس به رنگ ها در عکاسی مبلمان توجه بسیار کنید و به آن اهمیت دهید.

رنگ شناسی در عکاسی مبلمان

 

فضاسازی

اصولا عکس مبلمان زمینه سفید معنایی ندارد و چشم مشتری به این عادت کرده که مبلمان را در فضای خانه یا محیط ببیند پس به فضاسازی مبلمان اهمیت دهید. شیوه کار ما به این صورت است که بخشی از فضا را به صورت چیدمان در فضای واقعی می سازیم و در عکس ثبت می کنیم و بخش دیگر را در نرم افزار تغییر می دهیم. در تجربه ای که داشته ایم متوجه شده ایم این شیوه به شدت به طبیعی بودن عکس کمک می کند و فضا را هم جذاب نمایش می دهد و هم واقعی.

یکی از اصول مهم در فضاسازی این است که باید فضا با مبلمان هماهنگ باشد. از نظر نور و رنگ و متریال و هماهنگی فرمی توجه بسیار کنید. شاید شما زحمت زیادی در عکاسی بکشید ولی با یک ناهماهنگی در فضاسازی، عکس را به عکس بدی تبدیل کنید.

عکاسی ناهار خوری

دکوراسیون یا فضاسازی آخرین برگ برنده عکاس است. وقتی عکاس تمامی اصول فنی را رعایت کرد، می تواند در مرحله آخر با فضاسازی اصولی عکسی خیره کننده بسازد. در واقع برگ برنده این رسانه همین یک لحظه دیده شدن است. زیرا برای تسخیر همین یک لحظه، ساعت ها و سال ها کار و ممارست عکاس نهفته است.

عکاسی از مبلمان رنگ روشن

اصولا عکاسی مبلمان را به دلیل حجم زیاد و جابه جایی سخت در فضای نمایشگاه عکاسی می کنیم و قابلیت عکاسی در استودیو را ندارد مگر اینکه مبلمان تک باشد.

در آخر پیشنهاد می کنیم برای دیدن نمونه کارهای عکاسی مبلمان به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *