The Blog


Erik Johansson

اریک جوهانسون متولد (1985) سوئد است که در حال حاضر در پراگ پایتخت جمهوری چک زندگی می کند. او به عنوان یک عکاس و دیجیتال آرت، تصاویر بینظیر هنری و تبلیغاتی و تجاری را ارائه میدهد.
کامپوزیت (تلفیقی) بودن این تصاویر آن ها را به رئالیستی ترین و گیج کننده ترین تصاویر خطای دید تبدیل کرده است.

جوهانسون یک عکاس تبلیغاتی و مونتاژکار ماهر است. چیزی که آثار او را ممتاز می کند آن است که حتی در رسمی ترین آثار سفارشی او جلوه ای هنری به چشم می خورد.

کارها و درخواست های او از تمام دنیا، در مقایسه با عکاسی سنتی بسیار زیاد است چون او قطاری از ایده ها و تخیلات قوی دارد.
در واقع او توانایی زیادی در فرایند رتوش عکس‌ها و ایجاد تغییرات در آن‌ها دارد. برخی از کارهای او سفارش عکاسی تبلیغاتی است که با ذهن سورئال خود عکس های متفاوتی ارایه داده است.
وی موفق به تولید عکس‌های تغییر یافته زیبایی شده است که توجه مشتاقان را به خود جلب کرده است.

با هم چند تا از تبلیغات های حرفه ای در دنیا را مرور میکنیم و توضیحاتی در رابطه با آنها می دهیم؛

 

تبلیغ کوبنده و تاثیرگذار پتا، بزرگترین سازمان حقوق حیوانات
شما میخورید آنچه که آنها میخورند!

زباله های ما آب اقیانوسها را آلوده میکند، ماهیها این مواد مضر را میخورند و ما هم ماهیها را!

سپتامبر ۲۰۱۶وقتی طرفداران برادپیت در تب وتاب طلاق او از آنجلینا بودند، هواپیمایی نروژ برای پروازهایش به لس آنجلس، محل زندگی براد پیت، این تبلیغ کنایه آمیز را چاپ کرد:
براد مجرد است!

پوسترعالی جشنواره شعبده در شهرکبک

نصف شدن پوستر، یک روش غیرمعموله که باعث جلب توجه به پوستر میشه. همچنین به ذهنیت ما از شعبده هم نزدیکه: همون زن داخل جعبه که شعبده باز نصفش میکنه!

 

آگهی خلاقانه آئودی
وقتی باران سنگینه، چیزها ترسناک میشن

تبلیغ سنسور باران در خودروهای آئودی، که با توجه به مقدار باران، سرعت حرکت برف پاک کن ها را تنظیم میکند تا راننده درست ببیند

آگهی خلاقانه برای تبلیغ سیستم دنده اتوماتیک بی ام و!

خود خودرو حضور نداره، فقط تصویری از کف کفشه، که سختی کار با ماشینهای دنده دستی رو به خوبی نشون میده!

 

این آگهی خلاقانه که سال 2016 در سنگاپور منتشر شده، به زیبایی ارتباط بین قطع درختان و از بین رفتن جنگلها را با سیلابهایی که مردم را بیخانمان میکند، نشان میدهد.

برنده جایزه معتبر کلیو 2016

 

شرکت نیسان، یک مدل خودرو تولید کرده که بر خلاف معمول، قرینه نیست و اسمش رو گذاشته نیسان کیوب. در کمپین تبلیغاتی نیسان کیوب نوشته شده: چهره آدمها قرینه نیست، چرا باید ماشینها قرینه باشند؟

 

منبع: کانال علیرضا نصرتی

نورمن پارکینسون یکی از قدیمی ترین عکاس های فشن و مدلینگ دنیاست. نورمن پارکینسون متولد لندن است که پس از یادگیری حرفه ی عکاسی شروع به خلق تصاویر جالبی در صنعت عکاسی مدلینگ کرده. همچنین او یکی از اولین عکاسان تبلیغاتی در انگلستان محسوب می شود. با هم نگاهی می اندازیم به تعدادی از عکس های این هنرمند؛

پس زمینه سفید در عکاسی اهمیت و کاربرد فراوانی دارد؛ از جمله در عکاسی از پرتره و یا عکاسی از محصولات. در تصویربرداری از پرتره استفاده از زمینه‌ی سفید بسیار رایج است. عکاس کافی‌است سوژه‌ را مقابل دوربین عکاسی قرار دهد و پس زمینه ای سفید در پشت آن نصب کند و با استفاده از یک فلاش استودیویی، عکس خود را ثبت کند. شاید این مراحل به سادگی بیان شد اما به این سادگی ها هم نیست. بلکه  اصول و قواعد خاص خود را دارد که برای داشتن یک عکس پرتره‌ی زمینه سفید با کیفیت باید آن‌ها را رعایت کرد. در عکاسی زمینه سفید از اشیا و محصولات، باید محصول را تمام کمال به نمایش بگذاریم. نورپردازی باید به گونه ای باشد که در عکس نهایی جنس محصول لمس شود. تصویر باید به دور از اغراق باشد و معرف خصوصیات واقعی محصول باشد.

عکاسی زمینه سفید

نورپردازی در عکس زمینه سفید

نورپردازی در عکاسی از اهمیت زیادی برخوردار است. نوری که به پس زمینه تابیده می شود نسبت به نوری که روی سوژه پخش می‌شود باید دو پله روشن‌تر باشد. هرچه سوژه بزرگتر باشد باید از منبع نوری بزرگی تری هم استفاده کنیم. جهت سنجش نور، ابتدا نور سوژه را خاموش کرده و نور پس زمینه را امتحان می کنیم و سپس عکس مراحل فوق را امتحان می کنیم. در صورتی که هیچ نور اصلی وجود نداشته باشد که سوژه را روشن کند، عکس حاصل، یک تصویر سیلوئت است.

نحوه مسدود کردن نور در عکاسی

با ایجاد فاصله و یا مسدود کردن نور می توان سوژه را از نورهای پس زمینه ی بسیار روشن جدا کرد. برای مسدود کردن نور می توان از هر چیزی مانند ورق مقوایی سیاه ، فوم و یا رفلکتور استفاده کرد. با این روش می‌توان هر جایی که نیاز به نور نیست و یا اینکه شدت نور زیاد است، نورپردازی را تنظیم کرد.

سوژه‌ی شناور

با نوردهی صحیح هیچ سایه‌ی ناخواسته‌ای به روی پس زمینه ایجاد نمی‌شود و یا اینکه برخی عکاسان به دلایل زیادی در پی ایجاد سایه روشن هستند که با استفاده از شگردهای نوردهی می توان هر منظوری را ایجاد کرد. البته گاهی در اثر سهل انگاری و ایجاد سایه روشن باعث به وجود آمدن معضلی به نام سوژه شناور می‌شود.

خواه ناخواه عکاس مجبور است روی پس زمینه کمی سایه ایجاد کند در غیر این صورت سوژه طوری نشان می دهد که انگار در فضای سفید معلق و شناور است. به زبان ساده‌تر انگار با فوتوشاپ ناشیانه‌ای تصویر را برش داده و بروی یک صفحه‌ی سفیده چسبانده شده. سطوح بازتابنده مانند:‌ کاشی سفید و یا پلکسی گلاس سفید می‌تواند از معلق شدن سوژه جلوگیری کند. در زمان ویرایش در برنامه‌ی فوتوشاپ می‌توان بازتاب نور را تنظیم کرد. اما وجود بازتابی که نشان دهنده‌ی استحکام سوژه به روی زمین باشد بسیار مهم است.

شدت نور تابشی

تابش نور شدید به روی پس زمینه سفید باعث کاهش کنتراست و ایجاد هاله در اطراف سوژه می‌شود. این نورپردازی قوی باعث می‌شود که پس زمینه بدرخشد. تاباندن نور زیاد یکی از اشتباهات عکاسی است. با رعایت نکات مهم و ضروری می‌توان عکس با زمینه‌ای سفید با کیفیتی داشت. با زمینه‌ی سفید می‌توان عکس های هنری و خلاقانه‌ای داشت. در زمینه‌ی عکس‌های صنعتی و تبلیغاتی عکس هایی با زمینه‌ی سفید، خواستار بیشتری دارند چراکه تولید کنندگان در پی معرفی کامل محصول خود هستند و مشتریان بدنبال بررسی دقیق محصول قبل از خرید هستند.

عکاسی زمینه سفید

کارایی عکس ها به عنوان مدرک تصویری از همان ابتدا ارزشمند شمرده می شد. سند عکسی چه در زمینه ی عکاسی قضایی، عکاسی پزشکی، فتوژورنالیسم، عکاسی علمی و چه عکاسی سفر از دیرباز منبع معتبر اطلاعاتی محسوب می شد. دولت ها و افراد از میانه ی قرن نوزهم به بعد از آرشیوها و سفرهای عکاسانه حمایت مالی می کردند.
اما امکانات دستکاری فیزیکی و تحریف عقیدتی به ادعای عینیت معتبر عکاسی از همان آغاز صدمه زده است. برای مثال اوژن آپر، عکاس, پس از سقوط کمون پاریس در سال 1871 با برش دقیق سر در عکس های زندانیان و بکار بردن آنها در تصاویر ساختگی (در مجموعه ای به نام جنایات کمون) تبلیغات ضد انقلابی تهیه کرد.
استفاده از تصویرگری دیجیتال تردیدهای بیشتری درباره ی اعتبار استنادی عکس ها ایجاد کرده است، زیرا تصاویر دیجیتالی را که شبیه عکس های واقعی به نظر می رسند می توان بدون این که اثری از تقلب باقی بماند، دستکاری کرد.


رویکرد مستند جدیدی نسبت به واقعیت در دهه ی 1960 مبنی بر این که ذهنیت خود عکاس بر تصاویرش اثر می‌گذارد شروع به رشد کرد. جان سارکوفسکیِ موزه دار با ارائه‌ی “نمایشگاه اسناد نو” در موزه هنرهای مدرن نیویورک در مارس 1967 که آثار دایان آربس، لی فریدلندر و گری وینوگراند را گرد هم آورده بود، توجه را به گرایش جدیدی جلب کرد. این عکاسان خیابان در آثارشان که گاه از لحاظ بصری خشونت‌بار هستند، نشانه‌های مشابهی از فرهنگ شهری آمریکایی مورد استفاده در پاپ آرت را وارد کرده بودند. این نمایشگاه با موشکافی سرزمین آرزوها با عینیتی گاه بی رحم، الهام بخش نسل جدیدی از عکاسان برای تعهد به نقد فعال‌تر جامعه معاصر شد.

برگرفته از کتاب کلمات عکاسی

ریموند دپاردون

ریموند دپاردون