لوازم نورپردازی مورد نیاز برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

عکاسان صنعتی و تبلیغاتی معمولا بیشتر از عکاسان پرتره و آتلیه نیاز به نورهای فلاش دارند و حداقل باید 3 شاخه فلاش داشته باشند تا بتوانند پروژه های خود را به نحو احسن انجام دهند. گاهی در بعضی از پروژه های عکاسی صنعتی نیاز به تعداد بیشتری فلاش است که معمولا هم باید ژول های بالا مثل 600 ژول یا حتی بیشتر داشته باشد. برای استفاده از فلاش ها نیاز به ابزارهای هدایت کننده نور داریم که در زیر به صورت مختصر شرح می دهیم

اتچمنت های مورد استفاده در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی:

کاسه استاندارد (Standard Reflector): نوری که توسط کاسه استاندارد تابیده می شود، پرکنتراست، یک نواخت و شدید می باشد. کاسه استانداردها از اولین اتچمنت های مورد نیاز عکاسان تبلیغاتی و صنعتی است، سرپوش های لانه زنبوری، و نگهدارنده های فیلترها از وسایلی است که به کاسه استانداردها متصل می شوند. هر چه دهانه کاسه استاندارد تنگ تر باشد، زاویه تابش محدودتری داشته ولی در عوض نور تابیده شده از آن از قدرت و شدت بیشتری برخوردار است.

کاسه استاندارد

اسنوت ها (Snoot): اسنوت ها از وسایل مورد علاقه عکاسان صنعتی است چرا که با این اتچمنت می توانند نور رو به صورت نقطه ای به هر جایی که نیاز دارند بتابانند و همچنین در عکاسی پرتره عموما برای نورپردازی موها استفاده می شود. اسنوت ها در اندازه ها و دهانه های مختلف و پوشش داخلی مشکی ساخته می شوند و نور پرکنتراستی دارند.

اسنوت

بارندور (Barndoor): در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی اتچمنت های زیادی مورد نیاز است یکی از آن ها بارندور می باشد. نور منبع فلاش توسط سایبان هایی به سمت سوژه هدایت می شوند تا از پراکندگی آن جلوگیری شود.

بارندور

سرپوش لانه زنبوری (Honeycomb): در عکاسی تبلیغاتی زیاد پیش می آید که بخواهیم نور کاسه استاندارد را هدایت تر شده و متمرکز بر روی سوژه استفاده کنیم. این ابزار نور را جهت دار کرده و از پخش شدن آن جلوگیری می کند.

زنبوری

کاسه مخصوص پرده پشت (Background Light): این ابزار وسیله ای مناسب برای نورپردازی پسزمینه می باشد.

چتر (Umbrella): این وسیله چندان مورد علاقه عکاسان تبلیغاتی و صنعتی نیست و معمولا برای عکاسی پرتره و عروسی استفاده می شود. چترهای کچ لایت های زیبایی بر روی چشم چشم ایجاد می کنند از این رو در عکاسی پرتره بسیار پرکاربرد هستند ولی در عکاسی تبلیغاتی به دلیل اینکه نور یکنواختی ندارند کمتر استفاده می شوند.

چتر

سافت باکس یا هیزی (Soft Box): سافت باکس ها نوری ملایم ، نرم و وسیعی دارند و یکی از سودمند ترین و پرکاربردترین ها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هستند. در عکاسی وسایل براق استفاده از سافت باکس یا هیزی ضروری است. از آنجایی که کنترل نور نرم راحت تر است معمولا آماتورها از این اتچمنت زیاد استفاده می کنند. هر چه اندازه ی سافت باکس ها بزرگتر باشد نور آن ملایم تر است.

آکتاباکس (Octabox): آکتاباکس ها هشت ضلعی هایی شبیه سافت باکس ها هستند و نوری بسیار نرم و ملایم دارند.

آکتاباکس

مگالایت (Mega Light): مگالایت ها یا ادوات نورپردازی بزرگ و گسترده که محدوده وسیعی را تحت پوشش قرار می دهند که در عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و صنعتی کاربردهای فراوان دارند. معمولا در عکاسی خودرو از مگالایت ها استفاده می کنند.

گوبو :(Gobo) گوبو صفحه ی مشکی است که از آن برای مسدود کردن نور استفاده می شود که به آن سایبان نور نیز گفته می شود.

فرستنده رادیویی (Radio Slave): رادیو فلاش جایگزین سیم سنکرون است که فلاش را به دوربین متصل می کند.

رادیو فلاش

خیمه یا چادر نور (Tent): خیمه همانند جعبه ای پارچه ایست که فقط یک دریچه برای دهانه لنز وجود دارد و معمولا عکاسان صنعتی و تبلیغاتی برای جلو گیری از رفله وسایل رو شیء مورد نظر عکاسی استفاده می کنند. خیمه معمولا نور را کاملا تخت می کند و معمولا عکاسان صنعتی و تبلیغاتی حرفه ای کمتر از آن استفاده می کنند چرا که یک عکاس صنعتی حرفه ای می تواند کنترل بیشتری بر روی نورها داشته باشد.

خیمه

پاتوگراف (Pantograph): برای راه اندازی یک استودیو ثابت می توانید از ریل های سقفی و پانتوگراف ها استفاده کنید.

پانتوگراف

سه پایه (Tripods): اصولا برای عکاسی، از سه چایه استفاده می شود و کمتر پیش می آید عکسی حرفه ای روی دست گرفته شود. یک عکاس تبلیغاتی و صنعتی نیاز به سه پایه ای محکم و سنگین دارد که دوربین رو در هر شرایطی بتواند ثابت نگه دارد.

سه پایه

رفلکتور (Reflector): به طور کلی رفلکتورها صفحاتی هستند که سطح آن از مواد بازتاب دهنده ساخته شده تا نور را به سمت سوژه بازتاب دهند. معمولا عکاسان صنعتی و تبلیغاتی از مقواهای سفید بجای رفلکتورها استفاده می کنند.

رفلکتور

13 پاسخ به “لوازم نورپردازی مورد نیاز برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی”

  1. کامران گفت:

    من بسیار به شاخه عکاسی تبلیغاتی و صنعتی علاقمند هستم
    برای شروع لوازمی که نام بردید کافیست؟

  2. Golsa گفت:

    سلام خسته نباشيد .
    اسم اين فون هاي رنگي كوچك كه واسه تبليغات اشياء كوچك هست چيه ؟ همون فون؟

    • مجید کاویان گفت:

      فون پارچه های بکگراند بزرگ هستند و میتونن رنگی یا سفید باشند ولی فکر میکنم منظور شما طلق های رنگی است که جلو کاسه استارندارد بسته میشه. معمولا عکاسها به اونها میگن ژل های رنگی

  3. حامد گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید
    من علاقه شدید به عکاسی مدلینگ دارم
    یه چندتا سوال داشتم اگه مزاحمتون نباشم
    اول اینکه : ایا این رادیو فلش ها به اکتاباکس ها متصل میشوند؟ و چجوری کارکردشون و اینکه به برق متصل میشن ؟ و در صورت نیاز به برق در هنگام عکاسی فضای باز چجوری باید باهاشون کار کرد ؟ و تقریبا قیمتشون چنده؟

    • مجید کاویان گفت:

      اکتاباکس و سافت باکس چترها. اینها همه اتچمنت هایی هستش که به فلاش های عکاسی وصل میشن و کار اصلی رو فلش انجام میده و اتچمنت ها نورها رو هدایت میکنند. فلاش ها دو نوع هستن که یه نوع مستقیم به برق وصل میشن و نوع دوم با باطری کار میکنند و اصطلاحا بهشون میگن پرتابل که نوع پرتابل طبیعتا برای فضای باز استفاده میشه. قیمت ها بسیار متفاوتند پیشنهادم اینکه که قیمت ها رو تو سایت افرنگ دیجیتال مشاهده کنید.

  4. عکاسی صنعتی گفت:

    مطلبتون جالب و مفید بود.موفق باشید

  5. محمد مهدی گفت:

    سلام
    ببخشید من میخواستم عکاسی صنعتی رو شروع کنم این تجهیزاتی که شما گفتید برام خیلی میشه
    اگه بخوام با سه چهار تا عکاسی رو شروع کنم کدوم تجهیزات اولویت دارن؟؟؟

  6. Mehran گفت:

    سلام و خسته نباشید، سایت عالی دارید
    برای شروع عکاسی صنعتی به جای دوتا فلش میشه دوتا نور ثابت استفاده کرد ؟

    • مجید کاویان گفت:

      اینها بستگی به خلاقیت خودتون داره. شاید بر اساس موضوعی عکاسی که دارید شدنی باشه ولی اصولا هر کاری رو نمیشه با تجهیزات ضعیف انجام داد و درضمن نورهای ثابت شدت کمی دارند و نورهای محیط که بهش میگن نورهای آمبیانس تاثیر روی سوژه عکاسی میزارن درصورتی که نورهای فلش توانایی حذف نورهای آنبیانس رو دارند. و موضوع مهم دیگه اینکه با نورهای ثابت نمیتونید از دیافراگم های بسته استفاده کنید.

  7. اسماعیلی گفت:

    با سلام و ادب
    برای عکاسی تبلیغاتی، تجهیزات نورپردازی و صداگزاری به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

  8. الهه گفت:

    سلام خسته نباشید
    برای طلق رفله زیر پا حتما باید مدلهای خشک وسنگین توی بازار استفاده بشه .توی یک فیلم خارجی دیدم یه طلق سبک و ظریفی که راحت لول میشد و انداخت زیر پایه مدل به نرمی مقوا بود .توی ایران همچین چیزی هست ؟

    • مجید کاویان گفت:

      طلق های نرم و انعطاف پذیر بهترن تو ایران هم هستن ولی مشکل اینه که کلا توی ایران پیدا کردن وسیله های خاص سخته مگر اینکه اتفاقی به یک وسیله برسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *