فوت و فن عکاسی تبلیغاتی

 

عکاسی تبلیغاتی امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. صاحبان کسب وکار جهت تبلیغ و معرفی محصولات خود قطعا به یک عکاس‌ حرفه‌ای احتیاج دارند. عکاسی تبلیغاتی باید همراه با ذوق، سلیقه، دانش و خلاقیت باشد. یک عکس تبلیغاتی خوب عکسی است که مخاطب را به پیگیری عکس ترغیب می‌کند. در تبلیغات، تصاویر چیزهایی هستند که هر مخاطبی در وهله‌ی اول به آن توجه نشان می‌دهد. یک تصویر موفق شانس دیده شدن محصول  یا خدمات را افزایش می‌دهد. تنها کیفیت بالا در موفقیت یک عکس تبلیغاتی کافی نیست بلکه در کنار آن عکس باید جذاب باشد و نگاه مخاطب را به سمت خود بکشاند و علاوه بر این‌ها باید مخاطب را به خرید و یا استفاده از آن محصول و خدمات ترغیب کند. به مراتب عکاسی از خدمات نسبت به محصولات دشوارتر است اما این به معنای غیر قابل اجرا بودن آن نیست.

عکاسی تبلیغاتی

عکس تبلیغاتی در راستای هدف و شعار

قبل از عکاسی باید محصول، خدمات و هدف از کار برای عکاس مشخص شود. مسلما هر عکس تبلیغاتی با یک شعار همراه است. عکسی که انتخاب می شود باید در راستای شعار باشد و هدف کارفرما در آن برجسته باشد. عکس های تبلیغاتی برای رسانه های چاپی،  بیلبوردها، رسانه‌های آنلاین و حتی گوشی‌های همراه تولید می‌شوند. سبک و نوع تبلیغ، فضای عکاسی را تعیین می کند. فضای عکاسی ممکن است داخل استودیو باشد و یا در فضای باز صورت بگیرد.

ایده در عکاسی تبلیغاتی اهمیت ویژه‌ای دارد. گاهی عکاس در کار خود به مدل احتیاج دارد. این مدل باید دارای ویژگی‌های چشمگیر باشد و بر جذابیت عکس بیفزاید. عکاس تبلیغاتی به یک عکس راضی نمی شود بلکه عکس های متنوعی می گیرد و بعد از میان آن‌ها بهترین را انتخاب می کند.

توجه به جزئیات

توجه به جزئیات در عکاسی تبلیغات بسیار مهم است اما گاهی اوقات آنچه که مد نظر کارفرماست در عکس طبیعی ایجاد نمی شود بنابراین عکس به ویرایش احتیاج دارند. از آنجایی که عکس تبلیغاتی با هنر درآمیخته است کسب تجربیات و داشتن مهارت عکاس، عکس با کیفیتی را ایجاد می‌کند. عکس بهترین روش تبلیغ یک محصول است. یک عکس مناسب باید دارای کادر مناسب، نورپردازی خوب، ترکیب بندی هماهنگ باشد. عکسی که از چنین فاکتورهایی بهره‌مند باشد در جذب مخاطب موفق تر عمل می‌کند.

عکاسی تبلیغاتی

تبلیغاتی در راستای فرهنگ جامعه

قبل از عکس‌برداری، عکاس باید بداند که مخاطب عکس چه کسانی هستند. آگاهی از رسم و رسوم و اعتقادات قشر مخاطب در موفقیت عکس نقش بسزایی دارد. مثلا در جامعه‌ای مذهبی نباید از تبلیغاتی استفاده کرد که به باور و اعتقاد آن‌ها بی احترامی شود. تمسخر به قشر یا قوم خاصی فقط خشم مردم را برمی‌انگیزد. با روان شناختی افراد می توان روی عواملی که بر ذهن آن‌ها تاثیر می‌گذارد شناخت بیشتری داشت. مخاطبان از تکرار و تقلید بیزارند. برای جذب مشتری، نوآوری بزرگترین رمز موفقیت است. در عکس‌های تبلیغاتی یا از خود محصول استفاده می‌شود و یا عناصر دیگری بکار برده می‌شود. شاید در ظاهر عکس تبلیغاتی و عکس صنعتی را یکی دانست اما در واقع عکس صنعتی زیر مجموعه‌ی عکس تبلیغاتی است و تفاوت های بسیاری دارد که قبلا در این باره صحبت کرده ایم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *