ثبت عکس معماری با تربیت چشم

نویسنده و گزارشگر: معین قوی / کارشناس معماری مجله منزل

آیا می توان دنیای گسترده و بزرگ هنر را صرفا با تمرکز بر یک حوزه بررسی کرد؟ به نظر من این اتفاق به هیچ وجه ممکن نیست، چراکه تمام شاخه های هنری، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر داشته و همپوشانی زیادی دارند. دلیلی واضح بر این ادعا را میتوان در مجید کاویان مهر، عکاس ماه این شماره دید. برای او که سال ها در حوزه مجسمه سازی فعالیت نموده و عکاسی نیز می کرده است، ساختمان ها و معماری های آنها، حکم مجسمه هایی را دارند که برای بیان یک مفهوم ذهنی به وجود آمده اند! این نگاه تأثیر خاصی بر عکاسی او نیز گذاشته است.

با ما همراه باشید تا با مجید کاویان مهر و هنر عکاسی او بیشتر آشنا شویم.

مجید کاویان مهر

عضو انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران
شرکت در چندین نمایشگاه گروهی عکسپروژه عکاسی هتل قصر طلایی
همکاری با شرکت ها معماری و طراحی داخلی
شرکت در سمپوزیسیون بین المللی مجسمه سازی پدیده
شرکت در رویداد بهارستان

درباره عکاس
مجید کاویان مهر متولد 1366  عکاس صنعتی و تبلیغاتی ساکن تهران است. وی فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه تبریز بوده و از دوران دانشجویی در زمینه طراحی و عکاسی مشغول به کار بوده است. از سال 89 به صورت جدی وارد حرفه عکاسی شده و شاخه عکاسی تبلیغاتی و صنعتی را به طور خاص به عنوان زمینه اصلی فعالیتش انتخاب کرده است. در این میان، عکاسی معماری همیشه از مباحث مورد علاق ه اش بوده و در هر فرصتی به مطالعه، تحقیق و تمرین در این زمینه پرداخته است. او طی این سالها تمام تلاشش را به کار برده تا تجربیات و دانش خود را در انجام پروژه های جدی وحرفه ای به کار بگیرد.
نگاه او به عکاسی معماری « از سالها قبل به مجسمه سازی علاقمند بوده و هستم و در چندین رویداد داخلی در زمینه مجسمه شرکت داشته ام. آنچه زمینه ساز گرایشم به عکاسی معماری بوده از همین علاقمندی نشأت می گیرد. سازه ها و بناهای با اصالت همیشه در نظرم مجسمه هایی بودند که سازنده های آنها به طور قطع در پی بیان و شکل دهی به مفهومی ذهنی بودند که می بایست نیازهای زندگی امروز را نیز پاسخگو باشد. آنچه همیشه در همکاری با معماران شنیده ام، تأکید آنها بر بیان تصویریِ کاربردی بودن بناهاست؛ درنتیجه سعی کرده ام ثبت تصاویرم به گونه ای باشد تا علاوه بر نمایش زیبایی سازه به بیانی از موقعیت کاربردی آن نیز دست پیدا کنم.
در عکاسی معماری همیشه سعی بر این داشته ام تا بتوانم مفهوم مورد نظر معمار را در قابم به تصویر بکشم و این اتفاق نمی افتد مگر با تربیت چشم؛
بنابراین عکاس معماری باید نگاهی حساس داشته باشد تا با  انتخاب بهترین زاویه و شناخت نور به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کند.

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *