مجموعه عکس آقای رئیس جمهور (محمد برنو)

عکاس: محمد برنو

محمد برنو با این مجموعه توانست جایزه طلای PX3 هنرهای پاریس را از آن خود کند. در این مجموعه رئیس حمهور را در طی سال ها در سفرها و مکان های مختلف به صورت متفاوتی نشان میدهد. محمد برنو متلد گیلان 1358 است و تا به امروز توانسته جوایز مختلفی دریافت کند

فرهاد مطاعی:
تکرار شدن یک فرد، عنصر یا مکان مشخص در مجموعه عکس، روایتگری را منسجم می کند. حال اگر این فرد، شخصیت برجسته ای باشد جذابیت مجموعه نیز بیشتر می شود. مجموعه عکس آقای رئیس جمهور از محمد برنو ، عکس سفرهای رئیس جمهور ایران به نقاط مختلف کشور است .

وی در استیتمنت رئیس جمهور را فردی منجی و کارگشا معرفی می کند و می نویسید :” حسن روحاني، هفتمين رئيس جمهور ايران و پيام آور اعتدال، صلح و از سرگيري روابط بين المللي به شيوه جديد است”. برنو به این جملات باور دارد زیرا در نگاه او احترام به رئیس جمهور دیده می شود. عکاس در این مجموعه نگاهی متفاوت به یک رئیس جمهور دارد. وی نه از حاشیه، بلکه در حین کار و سفر عکس ها را تهیه کرده است. عکس ها فضای های تکراری از دیدار ها و جلسات نیست بلکه رئیس جمهور را اکثرا تنها و همراهان را در انعکاس و یا ضد نور می بینیم و این نیز سبب مرکزیت سوژه اصلی در مجموعه عکس شده است.

برنو بر حالت و روحیات درونی رئیس جمهور و همچنین بر احساس های لحظه ای که بر وی غالب شده، تمرکزدارد. وی چهره رئیس جمهور را هیچ گاه به صورت تمام رخ عکاسی نکرده است، بیشتر نیم رخ های ضد نور که آرامش و سکوت خاصی بر چهره رئیس جمهور غالب است دیده می شود. اعتماد به نفس و استواری درگام ها و مصمم در مسیر، نگاه راسخ، تاکید بر سخن ها ، سر زنده و صبور بودن از جمله ویژگی های روانشناسی رئیس جمهور است که برنو بیشترین توجه را به آن داشته است. در کنتراست های نوری غالب بر عکس ها، هم فضای روشن و هم فضای تیره دیده می شود که این گزینش می تواند معنا دار و کنایه آمیز باشد. برنو خطوط بصری را خیلی خوب می بیند و آنها را در جهت اشاره به فرم های اصلی به کار می برد. ترکیب عناصر در عکس خلاقانه است و تلاش دارد به فضاهای مینیمال نزدیک شود، به همین دلیل وی از عناصر و رنگ کم استفاده می کند. توجه به پس زمینه و پیش زمینه و رابطه آن با پرتره رئیس جمهور از جمله نکات مثبت مجموعه آقای رئیس جمهور است که می تواند معنایی ضمنی برای عکس ها تولید کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *