The Blog


عکاس شاهد است و شاهد جنگ بودن از اسفبارترین تراژدیهاست.
اما وقتی به جای تفنگ دوربین به دست داشته باشید چطور؟ فاجعه را چگونه میبینید و از چه چیزی عکس میگیرید؟ و از آن مهمتر، بعد از گرفتن هر عکس، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا، در مقام یک انسان، این تجربه نگاهتان را به خود و نسل بشر تغییر خواهد داد؟

▪️ صحنه هایی که فراموش نمیشوند
براساس تحقیقات مؤسسة Columbia Journalism Review، عکاسان جنگ، در مقایسه با همقطاران خود، در حدّ مشخص و معناداری از پی.تی.اس.دی و افسردگی و اندوه روانی رنج میبرند. همچنین، در مقایسه با افسران پلیس و آتشنشانها، میزان بالاتری از این ضایعه را تجربه کرده اند و درحقیقت،
میتوان گفت رکورددار میزان این اختلال روانی در میان تمام ازجنگ برگشتگان هستند.
این عکاسان صحنه های دهشت‌باری را به یاد میآورند که می‌گویند هرگز نمیتوان در قاب یک عکس به تصویرشان کشید. اما، با این حال و با وجودِ تمام فشارهای اجتماعی و حساسیت‌های رسانه ای، ثبت این تصاویر را تعهد خود می‌دانند.
و گرچه این تصاویر در تاریک‌خانة ذهن ایشان مخفی است، اما، هرچندگاه، فشار حاصل از انباشت، چنان در خودآگاهشان سرریز می‌کند که خواب و بیداری را از آنان میگیرد.

▪️ به دوش کشیدن بار امانت
«جیمز ناكتوی» عکاس مشهور جنگ، در بیشتر جنگها و خشونتهای منطقه ای حضور داشته: عراق، اسرائیل، لبنان، افغانستان، اندونزی، کوزوو، چچن، رواندا، بوسنی، سودان، سومالی و بسیاری کشورهای دیگر.
ناكتوی معتقد است در عکسهایش هدفی والاتر از ثبت یک خاطرة بصری را دنبال کرده است و بر این باور است که عکسهایش بر ذهن مردم جهان تأثیر خواهد گذاشت. او امیدوار است که این تأثیر باعث توقف جنگ، گرسنگی و فقر در جهان شود. ناكتوی میگوید:
بسیار دشوار است رسانه ها و نشریات را متقاعد کنیم به موضوعات بحرانی تر و حساستر توجه کنند و راه فرار از واقعیت را پیش پای مردم نگذارند، یا دستکم مردم را به نگاه عمیقتر ترغیب کنند.
نگرانی دربارة یک موضوع مهمتر است و من فکر میکنم «مردم نگرانند» و رسانه ها در اکثر اوقات برای نگرانی مخاطبان خود ارزش کافی قائل نیستند.
درحقیقت، آنچه از هر چیز مهمتر است، این است که مردم میخواهند بدانند تراژدیهای بزرگ در کجای جهان در حال وقوع است و در کجای جهانی که در آن زندگی میکنند، اوضاع قابل قبول نیست، و خواستار چاره ای برای آن‌اند.
این باور من است: ما باید به این بحران توجه کنیم. همة ما وظیفه داریم توجه کنیم. همة ما وظیفه داریم هر کاری که میتوانیم، انجام دهیم و اگر ما کاری نکنیم، چه کسی خواهد کرد؟
باید راه حلی برای تغییر شیوة بشر وجود داشته باشد، شیوه‌اش در ایجاد زشتیها، علی‌رغم زیباییهایی که میتواند بیافریند.

▪️ ارزشهای اخلاقی
«دان مککالین» بعد از بیست سال عکاسیِ جنگ، میگوید: «دوباره، پس از سال‌ها، آن پرسشهای اخلاقی به سراغم آمده اند».
او از روزهایی می‌گوید که در کنگو عکاسی میکرد. جایی که نظامیان شورشیانِ جوانِ حامیِ «پاتریس لومومبا» را برهنه کرده بودند و با اسلحه شکنجةشان میکردند. شورشیان جوان عاجزانه به «مککالین» نگاه میکنند: می‌تواند کاری برای آن‌ها بکند؟ اما کاری از دست «مککالین» برنمی آید؛ نظامیان او را نیز می‌کشتند.(دو عكس زير)
مککالین، فقط به عنوان شاهد، تصاویر آن فاجعه را ثبت کرد و فراموش نکنیم که به جرم همین عمل ممکن بود مجازات شود. جهان آن لحظه و آن عکس را هرگز فراموش نخواهد کرد.

«مارک برک» تنها سفر میکند. او از قربانیان بعد از جنگ در کنگو عکاسی کرده است. دربارة این عکس میگوید: «من هرگز به قربانیان و زمان و مکان فاجعه نزدیک نمی‌شوم. این کار من نیست».
▪️ در جستجوی روح انسانی
«برک» برای نشاندادن حقیقت برهنة این عکس به شورشیان جوان اشاره میکند: «آنان تصویرگر چیزی شبیه نوعی معنویت محض هستند. چیزی که به شدت انسانی است».
با این حال، مهمترین اصل برای انسان، تنها «انسانیت» است. «برک» ادامه میدهد: «یک روز بعد از یکی از بمبارانها، از راهنمایی خواستم مرا به کوهستانهای کنگو ببرد تا از گوریلهای پشت‌نقره ای عکس بگیرم. احساس میکردم به اندازة کافی سوژة انسانی داشته ام».
به نظر میرسد به همین دلیل «دان مککالین» در دوران بازنشستگی به «سامرست» رفت، سرزمین افسانة آرتور، و به باغبانی و فعالیتهای زیست‌محیطی روی آورد. «کالین» میگوید: «فکر میکنم اجازه دارم با «عشق ورزیدن» به محیطی که در آن زندگی میکنم، روح و روانم را آرام کنم».

 

بزودى Nikon D820!
پس از توقف توليد نيكون D810 خبر مى رسد كه نيكون قصد معرفى مدل D820 با يك سنسور 46 مگاپيكسلى دارد. نيكون D800 فوريه 2012 و D810 ژانويه سال 2014 معرفى شده بودند. بدون شک این دوربین طرفداران زیادی از عکاسان را خواهد داشت به خصوص عکاسان تبلیغاتی و صنعتی چرا که به مگاپیکسل بیشتر اهمیت زیادی می دهند.

سونى از دو لنز پرايم جديد رونمايى كرد. لنز تخصصى بوكه FE 100mm F2.8 STF OSS GM به قيمت$1500 و لنز 600 دلارى FE 85mm F1.8 براى عكسهاى پرتره هردو با ماونت E از ماه مارس توليد خواهند شد.

تامرون دو لنز از لنزهاى زوم خود را آپديت کرد. لنز اول یک لنز 200-70 با نام Tamron SP 70-200mm F2.8 Di VC USD G2 فول فريم است كه نسبت به نسخه قبلى فوکوس خودکار سریع‌ترى دارد و لرزش‌گیر آن هم تا 5 استاپ تقویت شده است.
مقاومت بدنه در برابر رطوبت و نفوذ گردوغبار و استفاده از ۲۳ المان اپتيكى در ۱۷ گروه مختلف از نوع LD و ELD و سازگارى با مبدل‌های تله 1.4x و 2x از ديگر ويژگى هاى اين لنز است.
لنز Tamron SP 70-200mm F2.8 Di VC USD G2 قيمتى برابر با 1299 دلار دارد.

لنز ديگر تازه معرفى شده Tamron 10-24mm F3.5-4.5 Di II VC HLD است كه در قياس با مدل قبلی تغییرات مهمی داشته است. علاوه بر سيستم لرزشگير پيشرفته 4 استاپى، ساختار اپتيكى اين لنز داراى المان‌های LD، XLD، Aspherical و Hybrid Aspherical مى باشد و هر كدام از المانها داراى كوتينگ خاص خود هستند.
سطح بيرونى اين لنز ضد لك بوده و قيمت نهايى آن 499 دلار است. این لنز حتما طرفداران زیادی در بین عکاسان معماری خواهد داشت.

عكس و مشخصات يك دوربين مبتدى به نام Canon 800 يا Canon T7i و دوربين رده متوسط ديگرى با نام تجارى Canon 77D از طرف منابع ناشناس لو رفته است. هر چند اين عكس و مشخصات تاييد يا رد نشده اند اما احتمالا بزودى رسما از طرف كانن معرفى خواهند شد. پس از انتشار خبر خداحافظى كانن با سنسور 18 مگاپيكسلى طى روزهاى اخير اين دوربينها حداقل داراى رزوليشنى برابر با 24 مگاپيكسل باشند. از طرف ديگر انتظار ميرود تكنولوژى Dual pixel كانن حداقل در اين دو مدل جديد نيز بكار برود.

بنابراين دوربين 800D به احتمال زياد داراى مشخصات زير خواهد بود؛
– پیکسل های موثر: 24.2 میلیون پیکسل
‏– Video engine: DIGIC 7
‏– Dual Pixel CMOS AF
– عكاسى پيوسته: تا 6 فریم بر ثانیه
– حساسیت ISO: 100-25600
– ویدئو: HD کامل، 5 محور تثبیت کننده تصویر الکترونیکی
– ال سى دى : لمسی با زاویه
‏Wi-Fi / بلوتوث
– ابعاد: 131.0 × 99.9 × 76.2 میلی متر
– وزن: 532 گرم

و دوربين رده متوسط 77D از مشخصات زير برخوردار خواهد بود:
– تعداد پیکسل هاى موثر: 24.2 میلیون پیکسل
‏– Video engine: DIGIC 7
‏– Dual Pixel CMOS AF
– داراى 45 نقطه فوكوس در حالت AF
– عكاسى پيوسته: تا 6 فریم بر ثانیه
‏-ISO: 100-25600
– ال سی دی لمسی داراى زاویه
‏- Wi-Fi / بلوتوث
– ابعاد: 131.0 × 99.9 × 76.2 میلی متر
– وزن: 540 گرم

منفروتو يك مبدل حلقه اى به نام Xume طراحى كرده كه با مكانيسم ساده و كارآمدى ميتوان انواع فيلتر را روى لنز نصب كرد به طورى كه به محض نزديك كردن، فيلتر به آهن رباى اين مبدل مى چسبد.

با هم نگاهی می اندازیم به منتخبی از عکس های خیابانی گروه Street Photography

 

محمد خضريانى

 

نصير خان

 

كاوه صفرى نژاد

 

مهدى عليزاده

 

سعيد زلفى

 

محمدحسين صفايى

 

آوات باريكيان

 

ناصر بيات

 

مرتضى هراتى

 

مهدى كاظمى

 

آزاده بشارتى

با هم چند عکس فوق العاده عروسی که در فضاهای کویری گرفته شده است را تماشا میکنیم

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

عکاس: رضا وکیلی

عکاسی تبلیغاتی از خودرو

●عکسی صنعتی، تبلیغاتی برای معرفی یک خودروی بی ام دبلیو (BMW) را شاهد هستیم که باید عکاس، محصول مورد نظر را کامل و دقیق به نمایش بگذارد و با استفاده از نورهای دقیق و کامل به ثبت خصوصیات ظاهری محصول بپردازد‌

● عکاس برای معرفی محصول، محیط باز رو در نظر گرفته که باید از نور محیط و نورپردازی مکمل استفاده کند. تا با استفاده از نورپردازی دقیق و حرفه ای جهت برجسته کردن خطوط سایه روشن و تاکید بر زاوایای خاص خودرو موفق عمل کند.

●بودن نقاط نوری روی کاپوت خودرو و تنظیم و پخش نشدن درست نور (سافت باکس) نوردهی نامناسب به داخل خودرو، بودن راننده از نقاط ضعف عکس محسوب میشود.

●در این نوع عکاسی، عکاس صنعتگریست که می تواند دقیق و زیبا عکاسی کند و بسیاری از ذوق ها این عکاسی را می پسندند و از دیدن آن لذت می برند. برای رسیدن به این مقوله از تمهیدات عکاسی، فنون غیر متعارف و جلوه های ویژه استفاده می کنند که در این عکس با ضعف روبرو هستیم.
زاویه عکاسی باعث شده که حالتی عصبانی و تهاجمی خودرو به خود بگیرد که نشان دهنده حس قدرت است و اين عصبانيت همراه با لوكس بودن ماشين يک حس غرور به دارنده ماشين ميدهد و باعث میشود که به ببینده القا کند که برای خاص بودن نیاز به این محصول دارد و ترغیب به خرید شود.

●تاکید بر خط ها و زاويه های كه سپر ماشين و بدنه ماشين به خود گرفته ببينده را مجاب ميكند كه اين ماشين يک ماشين پرسرعت و سريع بوده فرم سر مار بودن، و حالت مثلث بودن(ایرودینامیک) باعث شکافتن هوا و به عبارتی دیگر تاکید بر سرعت را القا میکند.

●رنگ های تیره بک سوژه نیز می توانند بر ویژگی های رنگی تصویر تاثیرگذار باشند.
(اگر شما رنگ خاصی را در مقابل پس زمینه ای سفید قرار دهید، رنگ مورد نظر مقداری از شفافیت خود را از دست داده و تا حدی گرفته و کدر به نظر برسد. جالب اینجاست که اگر همان رنگ در مقابل پس زمینه ای سیاه قرار گیرد، نتیجه ای کاملا معکوس را به دنبال خواهد داشت یعنی رنگ شفاف تر و روشن تر به نظر خواهد رسید.)

●توجه به این نکته در این ثبت باعث برجسته و دیده شدن سوژه شده است.

●در كل در اين ثبت يك حس لوكس بودن همراه با قدرت و سرعت رو ميتوان ديد.