جوخه مرگ در فيليپين

مبارزه مرگ بار دولت فيليپين با قاچاق چيان مواد مخدر
عكاس: دانيل برهلاك برنده جايزه اول پوليتزر در بخش عكاسى خبرى ٢٠١٧

رودریگو دوترته- رئیس جمهور جنجالی فیلیپین- در مبارزات انتخاباتی خود صراحتا اعلام کرده بود: ” زندگی ده یا حتی صد قاچاقچی مواد مخدر هیچ اهمیتی برایم ندارد؛ همه آنها باید به شدید ترین شکل ممکن مجازات شوند”. بسیاری پس از به قدرت رسیدن دوترته نگران آغاز جنگی خونین در این کشور بودند؛ اتفاقی که بنظر می رسد افتاد و تنها طی چند هفته ۲۰۰۰ خورده فروش و ساقی مواد مخدر در فلیپین کشته شدند.
دولت با استفاده وسيع از قاتلين قراردادى شب و روز در حال كشتن دست اندركاران توزيع و مصرف مواد مخدر است. ماریا (اسم مستعار) یکی از همين قاتلان قراردادی است که بعنوان نیروی مخفی در مبارزه (بخوانید جنگ) سفت و سخت دولت فیلیپین علیه جنایتکاران و قاچاق چیان مواد مخدر، آدم کشی می کند. او عضو یک گروه ضربت متشکل از سه زن است که بدلیل جنسیتشان خیلی راحت و بدون ایجاد سوءظن به قاچاق چیان نزدیک می شوند و آنها را به قتل می رسانند.
از زمانی که دوترته از پلیس و مردم فیلیپین خواست تا در صورت مقاومت قاچاق چیان بدون نگرانی آنها را بکشند؛ ماریا پنج نفر را به قتل رسانده است. تمامی قتل ها هم با شلیک به سر بوده. ماریا در پاسخ به این پرسش که دستور این قتل ها از طرف چه کسی صادر می شود، گفت: رئیسمان؛ یک افسر پلیس.
برای هر قتل ۲۰ هزار پزوی فیلیپین (۴۳۰ دلار) پرداخت می شود که این مبلغ بین سه تا چهار نفر تقسیم می شود. برای افرادی که درآمد ثابت ندارند، شاید مبلغ کمی نباشد.
اگرچه پلیس می گوید برای تمامی این قتل ها پرونده تشکیل می دهد؛ اما در قالب موارد این جنایت ها بدون پاسخ و توضیح باقی می مانند. در کنار اجسادی که هر شب در مانیل و اطراف آن یافت می شود، پلاکارد هایی گذاشته شده است که به دیگران هشدار می دهد درگیر خرید و فروش مواد مخدر نشوند تا سرنوشت مشابهی نداشته باشند.
دوترته بلافاصله پس به قدرت رسیدن در پیامی آشکار خطاب به قاچاق چیان مواد مخدر گفت: کشور مرا نابود نکنید چون شما را خواهم کشت. آنچه رئیس جمهوری جدید فیلیپین را برآن داشته است تا چنین رویکردی را در مواجهه با قاچاق چیان و بطور کل مواد مخدر در کشور در دستور کار قرار دهد؛ شیوع و گسترش نوعی ماده مخدر کریستال است که در فیلیپین به آن “شابو” می گویند. مخدری ارزان، با روش تهیه بسیار ساده همراه با نشئه گی بسیار بالا.
دوترته در موضع گیری اخیر خود نسبت به این موضوع با انتقاد شدید از شیوع فزاینده این ماده مخدر در بین جوانان و دیگر اقشار فیلیپین، نام ۱۵۰ مقام ارشد، مامور پلیس و قاضی مرتبط با تجارت پرسود این نوع ماده مخدر در کشور منتشر کرد. به گفته وی ۵ سرهنگ پلیس فیلیپین، شاه مهره های این تجارت کثیف هستند.
اما در حال حاضر تنها خورده فروشان هستند که هدف قتل های زنجیره ای قرار می گیرند. از زمان به قدرت رسیدن دوترته در ٣٠ ژوئن ٢٠١٦ جنگ با قاچاق چيان تاکنون ۶ هزار کشته بر جای گذاشته و موجب تسلیم شدن ۹۰۰ هزار معتاد تنها در طی ۶ ماه شده است. به گفته رئیس جمهور فیلیپین، این کشور اکنون مکانی امن تر برای مردم عادی است.
بنياد پوليتزر امسال جایزه بهترین عکس خبری را به « دیوید برهلاک» اهدا و اعلام کرد عکس‌هایی که او در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر کرده، از «بی‌توجهی به زندگی انسان‌ها در فیلپین در جریان حمله سازمان‌یافته دولت به فروشندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر» پرده برداشته است.
برهلاک، ٤١ ساله، که در سال ٢٠١٥ هم برای عکاسی از مناطق متاثر از شیوع ابولا، جایزه پولیتزر گرفته بود، در مورد اتفاقی که در فیلیپین در جریان «مبارزه خشن دولت با مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر» افتاده است می‌گوید: « یک جوخه مرگ سازمان‌یافته با مجوز دولت در
آنجا کار می‌کرد.»
برهلاك با همين مجموعه عكس، همچنين برنده اول جايزه ورلدپرس فوتوى ٢٠١٧ در بخش General News, Stories نيز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *