عکس های فروریختن ساختمان پلاسکو

ساختمان پلاسکو واقع در مرکز تهران به دنبال آتش‌سوزی فروریخته است.

این ساختمان صبح پنجشنبه، ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)، دچار آتش‌سوزی شده بود و منابع خبری ایران تصاویری از تلاش آتش‌نشانان برای خاموش کردن آتش را منتشر کرده بودند. براساس گزارش‌های قبلی، آتش‌سوزی حدود ساعت ٧:٣٠ به وقت محلی آغاز شد و طبقات نهم به بالای این ساختمان را فرا گرفت و اگرچه ساعاتی بعد، سازمان آتش‌نشانی اعلام کرد که آتش فرونشانده شده است.

ساختمان پلاسکو،‌ در ضلع شرقی چهارراهی قرار داشت که به آن استانبول می‌گویند؛ منطقه‌ای که در دهه‌های چهل و پنجاه قلب تجارت و دیپلماسی و البته خوش‌گذرانی و تفریح در تهران بوده است. برج پانزده طبقه‌ای که اولین ساختمان با اسکلت فلزی در تهران بود و دومین ساختمان بلندی که در آن آسانسور وجود داشت،‌ با سرمایه حبیب‌الله القانیان ساخته شد.
وجه تسمیه ساختمان پلاسکو این است که آقای القانیان اصلا مالک کارخانه پلاسکو بود که از جمله مصنوعاتش ظرف‌های ملامین و پلاستیک بوده است. تکمیل ساختمان از سال ۳۹ تا ۴۱ طول کشید و وقتی که سر برآورد،‌ در تمام تهرانی که آن روزها حدود دو میلیون نفر جمعیت داشت دیده می‌شد. بازار شیک و مدرنی که ۲۹ هزار متر مربع زیربنا داشت،‌ با یک طبقه زیر زمین که حوض و صندلی‌هایی برای نشستن و وقت‌گذرانی در آنها قرار گرفته بود، ‌جای مناسبی برای خرید کردن بود و با بقیه مغازه‌ها و بازارهای سنتی فرق داشت؛ شايد اولین تجربه‌های ایرانی‌ها از «مرکز خرید» مدرن. . القانیان، که از تاجران و صاحبان صنایع عمده ایران محسوب می‌شد، ریاست انجمن یهودیان ایران را هم برعهده داشت. او چند روز پس از انقلاب دستگیر و چند ماه بعد به دستور قاضی شرع دادگاه انقلاب، اعدام شد.

 

يك عكس قديمى از ساختمان نوبنياد پلاسكو

 

عکس از داخل ساختمان پلاسکو قبل از فرو ریختن

 

خبرگزاری فارس عکسی منتشر کرده و توضیح داده که این عکس نشان می دهد عده زیادی قبل از فروریختن ساختمان پلاسکو در آنجا حضور داشته اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *