عکسهای تاتسو سوزوکی از توکیو

توکیو شهر سرعت، هیایو و شلوغی است. شهر حرکتی بی انتها رو به جلو، با تمام سرعت، بدون توقف.
اما يك عکاس با دوربینی کوچک، هر روز در این انفجار حرکت و سرعت، به دنبال ثبت تک لحظه های ناب زندگی، خیابان های توکیو را طی میکند.
تاتسو سوزوکی، متولد 1965 در توکیو است و عکاسی خیابانی را از سال 2008شروع نموده است. علاقه مفرط او به مردم همانطور که خود در گفتگویی عنوان کرده، بی حد و مرز است.
و همین علاقه باعث شده که در عکس هایش به ندرت اثری از فضای شهری، نماهای باز و آسمان خراش های عظیم توکیو دیده شوند. در عوض پرتره های خیابانی، و حضور سوژه های خاص در حالاتی منحصر به فرد در کلیت عکاسی سوزوکی نمودی ویژه و بارز دارند.
سوزوکی به دنبال فردیت گم شده سوژه هایش در شلوغی توکیو است. و همان گونه که خود می گوید به دنبال احساسات ناب، درد ها و وجوه درونی مردم در خیابان است. از این رو کمتر یا اصلا به سمت عکس طنز و موقعیت کمیک نمی رود.
او برای شناسایی و روانشناسی مورد نیازش، تا حد ممکن به سوژه هایش نزدیک میشود، و این نماهای نزدیک ، با کنترل دقیق نور و ثبت هوشمندانه لحظه های ناب، که حالات صورت، فرم بدن و نگاه مستقیم سوژه هایش را به دنبال دارد، همگی کلید واژه هایی می شوند برای ورود مخاطب به دنیای درون سوژه هایش.
تک دنیاهایی که در کلان شهری به نام توکیو محو شده اند.
عکس های سوزوکی بازتاب روح معاصر توکیو است. ژاپنی که دیگر ژاپن نیست . زنانی که لباس های کاملا غربی میپوشند. پسرانی که مدل موهای به روز غربی دارند و کهنسالانی که توانی برای راه رفتن دیگر در کنار اینان ندارند و …
زنان دنیای سوزوکی مغرور و تنها هستند، گاهی دلربا و گاهی با نگاهی غضبناک از دوربین روی بر میگردانند. گاهی مادرانه به دوربین نگاه میکنند و گاهی خسته و ناامید به کشیدن سیگاری در تنهایی بسنده میکنند.
با وجود نماهای نزدیک عاری از اطلاعات محیطی روایت در عکس های سوزوکی موج میزند.
دقت بالای سوزوکی در درک لحظه های دراماتیک (که گویی ماجرایی ویژه در حال رخ دادن است) با شناخت دقیق او از نورهای مورب درساعت های طلایی که از میان برج ها با زاویه بر سر سوژه میتابد، به اوج پختگی خود می رسد.
گویی عکس هایش تک صحنه های از یک فیلم سینمایی است، و زنان حاضر در صحنه همگی چون ستاره های هالیوودی ژست گرفته اند. که این نیز خود با تصاویری که در ناخودآگاه مخاطب از تصاویر سینمایی شکل گرفته ، وادارش میکند برای سوژه ها شخصیت پردازی و روایت سازی کند.
و اینان ستاره هایش هستند،

ترحمه امیر مبارکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *