عکاسی از اتومبیل در فضای باز

عکاسی از ماشین یا اتومبیل یکی از سخت ترین و پیچیده ترین عکاسی ها در زمینه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است. معمولا کمتر کسی در استودیو عکاسی صنعتی خود از تجهیزات مناسب برای عکاسی از خودرو دارد و شاید سختی کنترل نورهای استودیویی هم بنا به دلیلی باشد که خیلی از عکاسان صنعتی ترجیح می دهند از خودرو در فضای بیرون عکاسی کنند. به هر حال اگر شما یک عکاس صنعتی هستید و نمی خواهید به هر دلیلی از اتومبیل در داخل استودیو عکس بگیرید، می توانید در یک هوای ابری از یک اتومبیل عکاسی کنید (از آفتاب تند و تیز ظهر جدا پرهیز کنید) نور خورشید که از زاویه بسیار بالا مثل ظهر می تابد برای عکاسی از اتومبیل اصلاً مناسب نیست، زیرا هم موجب نوردهی بیش از حد قسمت های فوقانی و از بین رفتن رنگ و بافت بدنه می شود و هم در قسمت های تحتاتی موجب ایجاد سایه های بسیار شدید می شود. از مشکلاتی که ممکن است در هوای ابری رخ دهد بازتاب های ناهمگون ابرها روی شیشه ها و کاپوت اتومبیل می باشد، برای رفع این مشکل بهتر است کمی قبل از غروب و یا کمی بعد از طلوع خورشید از اتومبیل عکاسی کنید، تا سایه اتومبیل مستقیما در زیر آن قرار نگیرد کنتراست ملایم ایجاد کنند. همچنین در این لحظه آسمان بسیار دراماتیک و زیبا میباشد. همچنین اگر مقدار کمی از آسمان ابری باشد همانند یک نور سایه پرکن، نور خورشید را ملایم می کنند. لذا نور خورشید که در زاویه پایین قرار دارد مانند نور طلوع و غروب خورشید و فلاش پرکننده سایه ها و بازتاب نور توسط رفلکتور برای عکاسی اتومبیل در فضای باز مناسب هستند.

چراغ‌های روشن در عکاسی تبلیغاتی به اتومبیل روح می‌بخشد و پس بهتر است چراغ های اتومبیل را هنگام عکاسی روشن کنید و از دیافراگم بسته نیز جهت ستاره ای کردن نور چراغ استفاده کنید تا عکس های جذاب تری را ارائه نمایید. به این روش تصاویر فوق العاده جذاب و زنده ای را خلق کنید.

از اتومبیلهای با رنگ متالیک در صبح زود یا اندکی قبل از غروب عکاسی کنید اما برای اتومبیل های غیر متالیک هوای ابری مناسب تر است. همچنین هوای ابری برای عکاسی از ماشین های با رنگ روشن بسیار مناسب است. در نهایت اگر مجبور بودید در ظهرعکاسی کنید می‌توانید در سایه یک ساختمان بزرگ که دیوارهای سفید و ساده دارند از اتومبیل عکس بگیرید.

پس زمینه هایی را انتخاب کنید که با آن سوژه استقلال خود را نسبت به زمینه حفظ کنند مثلا این طور نباشد که در پشت اتومبیل درخت بزرگی باشد که موجب پرت شدن حواس بیننده از موضوع اصلی شود. مراقب انعکاس اشیای روی بدنه باشید و بازتاب‌های نقطه ای خیره کننده را به حداقل کاهش دهید و بهتر است اتومبیل دارای بازتاب های ملایم و یکنواختی بر سطح بدنه باشد تا انعکاس تصویر اشیا نامربوط.

مراقب باشید تا بازتاب اشیا مثلاً ساختمان ها درخت ها و چراغ های خیابان روی بدنه نباشد تا بهترین بافت و رنگ را به تصویر بکشید. استفاده از فیلتر پولاریزه در این مورد کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. استفاده درست و مناسب از فیلترها به ارتقای کیفیت تصویر بسیار کمک می‌کند. فیلترهای پلاریزه یا پی ال فیلترهای اصلاح رنگ و فیلترهای اندی و فیلترهای گرادیانت یا تدریجی ام دی در عکاسی حرفه ای کاربرد های فراوان دارد. در عکاسی آنالوگ فیلترهای اصلاح رنگ برای افزایش دمای رنگ هنگام عکاسی در هوای ابری یا سایه ها استفاده می شود، اما در عکاسی دیجیتال تنها با فشردن دکمه تعادل نور سفید یا وایت بالانس این اصلاح رنگ انجام میشود. از فیلترهای تدریجی ان دی هم برای کاهش نور آسمان یا پس زمینه بسیار روشن و تعدیل کردن نور پس زمینه با پیش زمینه و موضوع استفاده می گردد. از فیلتر پلاریزه هم می‌توانید برای حذف انعکاس های مزاحم روی بدنه یا شیشه و نشان دادن رنگ بدنه استفاده کنید، اما مراقب باشید تا با استفاده از این فیلتر بازتاب های ضروری و مفید روی بدن را حذف نکنید. با چرخاندن فیلتر می توانید بازتاب‌های از روی شیشه یا بدنه را کاملا حذف کنید و یا تنها مقداری از انعکاس آن را کم کنید.

اگر در نور آفتاب از اتومبیل عکاسی می‌کنید پشت شما به آفتاب باشد یعنی اتومبیل رو به آفتاب باشد و مراقب سایه ها حتی سایه های خود باشید تا در کادر دیده نشود. نور خورشید در زاویه پایین رنگ های گرم و جذابی تولید و سایه‌های با کنترل بسیار بالا ایجاد می کند که شما می توانید جزئیات اتومبیل راحتی در قسمت‌های سایه تصویر به خوبی مشاهده کنید.

نکته ای که اکثر عکاسان حرفه ای صنعتی و تبلیغاتی به آن اهمیت می دهند استفاده از رفلکتور یا فلاش برای کاهش تیرگی قسمت های سایه تصویر می باشد. عکاسی هنگام غروب آفتاب باعث ایجاد خطوط افقی روی بدن می‌شود و رنگ مایه گرمی به اتومبیل می‌بخشد و آسمان روشن بالای اتومبیل بازتاب‌های ملایم و یکنواختی را روی سطح کاپوت و شیشه ها ایجاد می کنند. بازتاب های زرد افقی ناشی از غروب کیفیت تصویر را بیش از دوبرابر ارتقا می‌دهند. عموما هنگام عکاسی اتومبیل در فضای باز از نورهای سایه پر کن برای کاهش غلظت تیرگی قسمت های فرو رفته اتومبیل استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *