سوالات عکاسی نجوم

دوستان زیادی درباره عکاسی نجوم سوال کرده اند و در اینجا به مهم ترین این سوال ها پاسخ داده ایم

 

1. چه دوربینی برای عکاسی نجومی بهتر هست نسبت به بودجه ؟

(جواب : بهترین بادی برای عکاسی نجومی دوربینی هست که سنسور بزرگتر مگاپیکسل کمتر و سایز پیکسل بزرگتر داشته باشد. معمولا در عکاسی نجوم و عکاسی شب نویز شدید پیدا میکنیم پس با بهتر شدن دوربین باعث کاهش ن.یز می شویم. حداقل شرایطی که میتوانیم برای آن درنظر بگیریم یک بادی فول فریم خوب می باشد. درضمن همچنان دوربین های آنالوگ در عکاسی شب قوی تر از دوربین های دیجیتال عمل میکنند و نویز بسیار کمتر و شارپنس بیشتر دارند و می توان با دوربین های آنالوگ عکاسی طولانی مدت، مثلا 6 ساعت دریچه شاتر رو باز گذاشت که همچین کاری در عکاسی دیجیتال امکان پذیر نیست.)

 

2. چه لنزی کاربرد بهتری برای عکاسی از ستاره ها دارد؟

(جواب : اصولا لنزهای واید که دیافراگم 2.8 به پایین دارن بهترین لنز برای عکاسی از ستاره ها هستند. استابلیزر در عکاسی شب و عکاسی روی سه پایه بی فایده است پس دنبال لنزهایی با استابلیزرهای قوی نرید بلکه دنبال لنزهای شارپ واید با دیافراگم های پایین برید.)

3. برای فوکوس لنز در شب چه باید کرد؟

( جواب : برای فوکوس عکاسی شب باید از تکنیک هایپر فوکال یا فوکوس بی نهایت لنز استفاده کرد.)

 

4. برای تنظیم وایت بالانس در عکاسی نجومی باید از چه کلوینی استفاده کرد؟

( جواب : عدد مشخصی نمیشه گفت بخاطر اینکه برند های مختلف خصوصیات گرم و سرد دارن بطور مثال کنون کمی رنگ هارو گرم تر ثبت میکند و نیکون کمی سردتر. برای همین دلیل باید بصورت دستی خودتان کلوین رو مشخص کنید سعی کنید خیلی از کلوین بالا و یا پایین استفاده نکنید چون در عکسهای بیشتر عکاسان آماتور مشاهده شده که عکس کاملا زرد یا آبی است زمانی کلوین شما دقیق خواهد بود که رنگ سرد و گرم با هم داشته باشید دوستانی هم که کلوین ندارن مجبورن از مد اتومات استفاده کنن و بعد تو فتوشاپ رنگ عکسشون رو اصلاح کنن. ولی در مجموع چون شما با فرمت RAW عکاسی میکنید نگران کلوین رنگ نباشید. با فرمت RAW در فتوشاپ به راحتی می توانید به کلوین درست برسید.)

 

5. در فوکال های متفاوت باید از چه سرعت شاتری استفاده کرد که رد ستاره ایجاد نشه؟؟؟

( جواب : هر چه فاصله کانونی شما بیشتر بشه شما باید زمان نوردهی تان را کمتر کنید ولی در لنزهای واید حرکت ستاره خیلی مشخص نیست به طور مثال :

لنزهای اولترا واید : از سرعت شاتر 30 ثانیه و 25 ثانیه استفاده میشه

لنزهای واید : از سرعت شاتر 25 ثانیه یا 20 ثانیه استفاده میشه

لنزهای فیکس یا همون پرایم : از سرعت شاتر 15 یا 10 ثانیه استفاده میشه

و لنزهای تله : از سرعت شاتر 5 یا 4 ثانیه استفاده میشه

 

(برای اینکه بتونید از تایم های طولانی تری استفاده کنید باید حتما از موتور ردیاب استار ترک استفاده کنید که بیشتر دوستان نجوم شناس از این وسیله استفاده میکنن برای عکاسی از سحابی ها و کهکشان ها)

عکاسی نجوم

درضمن از مناطق شهری در عکاسی نجوم دوری کنید چرا که مناطق شهری آلودگی نوری بسیاری دارند و شرایط رو برای عکاسی نجوم خراب میکنند. در انتها پیشنهادم این است که باید درباره نجوم تحقیق زیاد داشته باشید و اطلاعات کافی بدست بیارید تا بتوانید عکس های نجوم خوبی بگیرید.

یک پاسخ به “سوالات عکاسی نجوم”

  1. عالییی بود عااالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *