آگهی های تبلیغاتی بزرگ

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی شاخه ای از تبلیغات هستند و ما در اینجا گهگاهی از بهترین تبلیغات های دنیا را برای شما انتخاب میکنیم.

 

عکس بالا که کادربندی و ترکیب بندیِ زیبایی دارد و جایزه پولیتزر سال ۲۰۰۷ را گرفته، زنی را در یکی از شهرکها اسراییل نشان می دهد که به تنهایی مقابل پلیس ایستاده تا وارد خانه اش نشوند.

 

دراین بیلبورد، بی بی سی برای تبلیغ ازهمان عکس، به شکل خلاقانه ای استفاده کرده ونوشته: هر دوطرف داستان راببین!

واقعا هم برای فهمیدن ماجرای این بیلبورد باید دوطرفش رو ببینیم.

این عکس که در یکی از شهرکهای اسراییل گرفته شده، زنی را نشان می دهد که به تنهایی جلوی گروه بزرگی از نیروهای پلیس اسراییل را گرفته تا وارد خانه اش نشوند. پلیس به دلیل اینکه خانه به شکل غیرقانونی ساخته شده، می خواهد زن و خانواده اش را بیرون کرده و خانه را تخریب کند. این عکس خبری بعد از انتشار بسیار معروف شد و در سال ۲۰۰۷ جایزه پولیتز را دریافت کرد.

مدتی بعد شبکه بی بی سی، برای تبیلغ خود از این عکس در یک بیلبورد، استفاده کرد. البته این بیلبورد، یک بیلبورد عادی و تخت نیست، بلکه بر أساس یک ایده خلاقانه و همچنین فضای عکس، تغییر کرده است.

این بیلبورد در قسمت تلاقی زن با نیروی پلیس، که نقطه و خطِ طلایی عکس هم هست، شکسته شده و نود درجه چرخیده است، به شکلی که از هر سمت فقط قسمتی از عکس و داستان مشخص شده. شعار و حتی لوگوی بی بی سی، دو تکه شده. شعار بیلبورد می گوید: هر دو طرف ماجرا را درنظر بگیر!

این همان اتفاقی است که می افتد، یعنی مخاطب برای فهمیدن تمامی ماجرا، باید بچرخد و بیلبورد را به شکل کامل ببیند.

این تبلیغ کنایه ایست از این که شبکه بی بی سی، تمام زوایای یک اتفاق را رصد می کند، همه جوانب را در نظر می گیرد و سپس داستانی که اتفاق افتاده را به شکل کامل به مخاطبان نشان می دهد. به بیانی دیگر بیلبورد می گوید اگر می خواهید قضاوت درستی درباره اتفاقات دنیا داشته باشید، شبکه خبری بی بی سی را ببینید.

این که یک شبکه خبری، چقدر می تواند مستقل عمل کرده و همیشه حقیقت را بگوید، موضوع بحث ما نیست اما این بیلبورد، یک تبلیغ خلاقانه و حساب شده است که از قابلیت های رسانه اش یعنی بیلبورد، به خوبی برای انتقال پیام به مخاطب استفاده کرده است.

بیلبورد دیگری از کمپین بی بی سی با شعار:
هر دو طرف داستان را ببین!

عکس، شعار و حتی لوگوی بی بی سی، دو تکه شده و مخاطب برای فهمیدن ماجرای این بیلبورد، باید هردو سوی آن را ببیند.

 

تبلیغ عظیم شیر آناندو در دهلی نو
هر کودکی که این شیر را مصرف کند مثل یک ابرانسان قدرتمند خواهد شد!

این تبلیغ شباهت بسیاری به حرکات اغراق آمیز ستارگان سینمای هند دارد.

📌این تبلیغ عظیمی که می بینید، مربوط به یک برند شیر، به نام آناندو است که توسط آژانس مک کین اریکسون، در شهر دهلی نو، طراحی و اجرا شده است.

📌شیر آناندو که یک برند محلی است، با این تبلیغ در نظر داشته که مصرف این شیر را در میان کودکان افزایش دهد و این کار را به شکل متفاوت و خلاقانه ای انجام داده است. آناندو از عنصر خیال و قدرت رویا پردازی کودکان استفاده کرده و یک تبلیغ فانتزی و تاثیرگذار خلق کرده است.

📌پیام این تبلیغ واضح و روشن است، هر کودکی که شیر مصرف کند تبدیل به یک ابر انسان می شود و آنقدر قدرت دارد که می تواند ساختمانها را جابجا کند. شاید از نظر ما این تبلیغ اغراق آمیز باشد، اما کافیست یک لحظه به فیلمهای هندی فکر کنیم و به قدرت جادویی ستارگان سینمای هند که در قامت یک ابر قهرمان، کارهای خارق العاده میکنند، آنوقت متوجه می شویم که این آگهی مخاطبش را به خوبی شناخته و تبلیغش را هدفمند و خلاقانه طراحی کرده است.

📌مردم هند این تبلیغ را دوست دارند، همانطور که سینمایشان را با تمام اغراق ها و خالی بندیها و هنرپیشه های ابر قهرمانش، دوست دارند.

 

عکس های بعدی مربوط به تبلیغاتی جنرال موتور در چین است که عکاسی حرفه ای شده.

📌 کشور چین در تصادفات جاده ای آمار بسیار بالایی دارد. در این تصادفات، هر سه دقیقه یک نفر مجروح می شود و هر ده دقیقه یک نفر می میرد.

📌 شرکت جنرال موتورز در شانگهای، برای آگاه کردن مردم، یک کمپین فرهنگی منتشر کرد تا رانندگان و عابران پیاده را متوجه عواقب رعایت نکردن قوانین بکند. این کمپین به زیبایی و به شکل موثری، نشان می دهد که عدم توجه ما به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، چه آسیب های جبران ناپذیری برای خودمان و دیگران به وجود می اورد.

📌 این کمپین که نشانه های ترافیکی انسانی نام دارد، نگاه و ایده خلاقانه ای دارد، تعدادی از مردمی که به دلیل عدم توجه به تابلوها، تصادف کرده و آسیب دیده اند، آن تابلو را در دست گرفته و در محل تصادف ایستاده اند. تابلوهایی مثل محدودیت سرعت، ورود ممنوع، گردش به چپ ممنوع و عبورعابر پیاده ممنوع!

📌 این تابلوها در همه جا وجود دارند و ما آنقدر آنها را دیده ایم که دیگر آنها را نمی بینیم و از کنارشان بی توجه عبور می کنیم. از طرف دیگر مردم از هشدارها و تبلیغات مربوط به رعایت قوانین ترافیکی، خسته و اشباع شده و حتی نسبت به آن جبهه می گیرند. این کمپین دقیقا به همین منظور طراحی شده تا این روزمرگی و عادت را ازبین ببرد و یادآوری کند که اینها فقط تعدادی تابلوی و نشانه ترافیکی صرف نیستند.

📌 ما با دیدن این تصاویر هشدار دهنده، بار دیگر نسبت به این تابلوها هوشیار می شویم، چون این کمپین، تابلوهای معمولی را به تصاویری غیر معمول، واقعی و آزاردهنده تبدیل کرده است، هر تابلو به انسانی ارجاع داده شده که بخاطر عدم توجه به آن تابلو،(بی توجهی حودش یا بی توجهی دیگری) آسیب دیده، فوت کرده و یا عضوی را از دست داده است. نکته که باید به آن توجه کنیم این است که تصویر از هر گونه انسان و جانداری خالی شده و فقط قربانی تصادف در آن حضور دارد. در این فضای خالی و خلوت، تلخی حقیقت، لخت و عریان خودش را به نمایش گذاشته است. از سوی دیگر، تنهایی قربانیان دی این تصاویر، باعث می شود که درد و رنج آنان توسط مخاطبین، بیشتر و عمیقتر حس شود. کم بودن سطوح رنگی، همچنین باعث می شود که تابلوها بهتر دیده شوند.

📌 این کمپین به خوبی نشان می دهد که عدم توجه به یک تابلوی ترافیکی معمولی، می تواند چه نتیجه فاجعه باری را رقم بزند. این حقیقت تلخ را نمی شود با متن و شعار تبلیغاتی معمولی و حتی با نوشتن یک مقاله طولانی، به راحتی به دل و ذهن مخاطب منتقل کرد. برای چنین هدفی، به یک تصویر نو، متفاوت و شوک دهنده نیاز داریم که جنرال موتورز در همکاری با آژانس لاو شانگهای، به خوبی از عهده آن برآمده است.
و نکته پایانی اینکه این کمپین، در جشنواره خلاقیت کن 2014، برنده شیر طلایی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *